Eerste dag in de 'Kamvelihle creche' - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Tessa Vehof - WaarBenJij.nu Eerste dag in de 'Kamvelihle creche' - Reisverslag uit Kenton on Sea, Zuid-Afrika van Tessa Vehof - WaarBenJij.nu

Eerste dag in de 'Kamvelihle creche'

Blijf op de hoogte en volg Tessa

10 September 2013 | Zuid-Afrika, Kenton on Sea

Hallo allemaal,

Vandaag was onze eerste echte stagedag. Heel apart om te zien, maar super leuk Het is hier zo anders als bij ons. Ik begon om 9 uur en ben meteen aan de slag gegaan. Het was tijd voor ontbijt, maar voor het eten word er nog eerst gezongen en gaan ze met zijn allen bidden. De melodie van de liedjes zijn vaak hetzelfde als bij ons. Als we bij ons smakelijk eten zingen, zingen ze hier:
Thank you father, thank you father, for the food! For the food!
many many blessers, many many blessers.
a-a men, a-a men
Daarna kregen de kinderen allemaal een bord met pap.
Ook alle verhaaltjes die worden voorgelezen en andere liedjes die worden gezongen gaan over god. God betekent veel voor de mensen hier in deze gemeenschap.
Het is erg leuk om de kinderen wat te leren en om dingen met ze te ondernemen, maar het communiceren gaat erg lastig. Met de begeleidsters kan ik goed Engels praten, maar de kinderen spreken alleen hun eigen Afrikaanse dialect (Xhosa). Wel proberen ze de kinderen vanaf 2,5 jaar al Engels te leren. Het is een crèche met in totaal 75 kinderen verdeeld over twee groepen. Een groep van 2,5 en 3 jaar oud en een groep van 4 en 6 jaar oud. Ze hebben een dagelijks programma maar volgens mijn stage begeleidster hier in Kenton-On-Sea houden ze zich daar eigenlijk nooit aan, maar dit doen ze omdat ik er ben. Daarna werd er dus geverfd, getekend, geknipt en geplakt.
Na het creatieve moment was het snack-time. De bedoeling hier is dat de kinderen hun eigen snack meenemen alleen het blijft alleen niet bij 1 snack. Er komen bananen, appels, toetjes, lolly’s, chips, kauwgom, nootjes en grote rollen koekjes tevoorschijn. Ook niet verwacht uit een arme township.
Nadat iedereen zijn eten op had gingen we lekker naar buiten, ik haalde ballen, schepjes, emmers en andere leuke dingen tevoorschijn. De kinderen keken alsof ze er nog nooit eerder mee hadden gespeeld. Ik heb zandkastelen met ze gebouwd, gevoetbald en geklommen. Wat zijn ze allemaal enthousiast hier. Super leuk om te zien.
Toen was het tijd voor lunch, de handen werden gewassen, er werd weer gezongen en ze begonnen weer te bidden. En toen kwam er een soort prakje op tafel. Het leken op stukjes aardappel in tomatensaus.
Als laatste moment van de dag hebben ze een rustpauze ingepland. Er werden kleden op de grond neergelegd en de kinderen lagen in rijen naast elkaar en moesten even de ogen sluiten. Ondertussen ging ik samen met een andere begeleidster de boekjes van de kinderen invullen. In Nederland vertel je bijzonderheden van het kind maar hier schreef ze een verhaaltje en dat gingen we met elkaar en nog een andere vrijwilligster overschrijven in alle boekjes. Ook zag ik dat het 5 maand geleden was dat er voor de laatste keer in geschreven was. Dus dat zal ook niet heel vaak gebeuren. Na het rustmoment werden de kinderen opgehaald. Dit was rond een uur of 2.
Ik ben nu alweer benieuwd naar morgen.
Tot snel!

liefs mij

• 11 September 2013 - 08:22

Maura:

Nou dan hebben die kinderen het daar wel goed, een rol koekjes, hadden wij niet eens altijd ;p maar leuk dat je het werk daar wel leuk vind! Veel succes vandaag!! Kusjes

• 13 September 2013 - 10:32

San:

Tessa wat super leuk!
    Haha idd wat Maura zegt:p wel lachen!
    Heeel veel plezier! Geniet er van!! Liefs, sandra

• 13 September 2013 - 22:59

Jeannette:

Hoi Tessa
    Fijn te horen dat het goed met je gaat
    Ik blijf je volgen of als ex collega of als ... tante
    Ik weet zeker dat je ook daar veel voor de kinderen gaat betekenen
    Werk ze TJUUUUUUU Jeannette

• 16 September 2013 - 17:51

Ans:

Wat leuk om te lezen die verhaaltjes van jou. Fijn dat het goed met je gaat. Liefs van ons.